Aktivity a výzkumy v roce 2023
Výjezd s akademikem byl v tom roce rozdělen do dvou etap v přímé návaznosti na aktivity projektu STREAM. Letního výjezdu se zúčastnili tři studenti a výzkumná práce byla soustředěna především na pilotní lokality projektu STREAM a na městskou zeleň v Ulánbátaru. Součástí výjezdu byla vedle výzkumu také příprava ukázkových ploch projektu zaměřených na udržitelné hospodaření v lesích, v rámci které si studenti vyzkoušeli lesnickou praxi například stavěním oplocenek, lesnickou inventarizací, vyznačováním probírek apod.
Podzimní výjezd zbývajících dvou studentů se naopak soustředil především na vyznačování a plánování turistických a naučných stezek v blízkosti Ulánbátaru a aktivity na plochách projektu STREAM byly náplní až druhé poloviny tohoto výjezdu. Během nich bylo hlavní náplní odborných praxí zalesňování, velká pozornost byla věnována také lesní pedagogice, do které se studenti aktivně zapojovali.
Výzkumná témata, kterými se studenti v tomto roce zabývali, byla následující:
- Hodnocení vlhkosti a teploty půdy jako podklad monitoring permafrostu a úpravu lesnického hospodaření
- Klasifikace lesních a lesostepních stanovišť v Mongolsku na základě pedologického průzkumu
- Specifika údržby veřejné zeleně v mongolských městech a hodnocení jejího stavu
- Mapování a příprava naučné a turistické stezky v národním parku Gorkhi-Terelj
- Mapování a příprava naučné a turistické stezky v chráněném území Bogd Khan Uul
Aktivity a výzkumy v roce 2024
Program tohoto výjezdu organizovaného na přelomu června a července 2024 cílil v obecné rovině na vzdělávání a výzkum v oblasti udržitelného managementu lesů, sociální aspekty lesnictví a péče o krajinu, ochranu biologické rozmanitosti, hydropedologii a obnovu lesních porostů v regionech postižených intenzivní pastvou a postupující aridizací. V rámci výzkumných prací bylo navštíveno celkem sedm zájmových lokalit a také v tomto roce byla většina aktivit vázaná na lokality projektu STREAM. Vzhledem k tomu, že projekt STREAM byl ukončen už začátkem roku 2024, výjezd se mohl soustředit více na výzkum a sběr dat a oproti předcházejícímu roku byl tedy více vědecký. Zároveň ale umožnil díky přítomnosti lesní pedagožky realizaci akcí lesní pedagogiky pro mongolské děti nebo práci v laboratořích na partnerské Mongolské univerzitě přírodních věd (Mongolian University of Life Sciences).
Každý student v Mongolsku řešil vlastní téma. Jednotlivá témata byla různě časově, personálně, fyzicky i organizačně náročná. Některá témata bylo možné nebo smysluplné realizovat pouze na omezeném počtu lokalit (např. ekofyziologické mapování, dotazníkové šetření směrem k udržitelnému turismu), jiná témata bylo možné realizovat na všech lokalitách (např. infiltrační testy, dotazníkové šetření směrem k pastevcům). V situaci, kdy na konkrétní lokalitě nebylo určité téma výzkumu plánováno, pomáhal student, který byl za jeho realizaci zodpovědný, s výzkumem svým kolegům. Všichni studenti byli tak v rámci výjezdu plně zapojeni a měli možnost podílet se na více typech výzkumů a získat tak zkušenosti i z dalších oborů.
Výzkumná témata, kterými se studenti v tomto roce zabývali, byla následující:
- Hodnocení nasycené hydraulické vodivosti půd
- Rozvoj turistického ruchu a projektování naučných turistických tras
- Hodnocení úspěšnosti výsadeb dřevin realizovaných v rámci projektu STREAM
- Hodnocení stavu fytocenóz a intenzity pastvy na produkci biomasy na stepích
- Hodnocení lesních školek
- Hodnocení vlhkosti půdy na požárové holině ve srovnání s nepoškozeným lesem
- Ekofyziologická odezva liniové výsadby topolů podél gradientu půdní vlhkosti
- Destinační management mongolského venkova
- Sociologické mapování priorit a dopadů rozvojové pomoci
- Přepásání v mongolských lesostepích z pohledu pastevců