Přeskočit na obsah Přejít na navigaci

Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět, jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

Lesy pro Mongolsko

Aktivity

Projekt Rozvoj lesů a genofondu místních ekotypů lesních dřevin v Mongolsku, interně přezdívaný „Domogt“, představuje jedinečný příklad implementace českého lesnického know-how do mongolské praxe. V letech 2015–2018 realizoval širokou škálu aktivit zaměřených na obnovu a udržitelné hospodaření s mongolskými lesy. Cílem bylo především přispět k zachování genofondu mongolských dřevin, ale také ukázat cestu k dlouhodobé udržitelnosti kvalitního lesního hospodaření. Aktivity projektu zahrnovaly jak praktické kroky k zajištění lesní obnovy, tak vzdělávání odborníků i široké veřejnosti.

Jedním z hlavních cílů projektu bylo vybudování dvou modelových lesních školek. První vznikla v oblasti Sharyn Gol a druhá v areálu Darchanské univerzity. V rámci těchto školek došlo k výstavbě foliovníků, instalaci zavlažovacích systémů a solární elektrárny, což zajistilo jejich udržitelný provoz. Školky zároveň sloužily jako centra praktického školení, kde probíhala odborná asistence místním lesníkům a pracovníkům státní správy. Během projektu byly testovány různé metody efektivního zalesňování a obnovy lesa.

Velký důraz byl kladen také na oblast lesní genetiky. V rámci projektu proběhla identifikace geneticky vhodných zdrojů semen, které byly využity pro obnovu mongolských lesů. V založeném semenném sadu v oblasti Domogt Sharyn Gol byly vysazeny modříny a medonosné vrby. Souběžně byla vytvořena databáze výukových materiálů a metodických pokynů pro správu genetického materiálu, které byly dále využívány při školení odborníků.

Nedílnou součástí projektu bylo odborné vzdělávání. Proběhla školení pedagogických pracovníků a univerzitních odborníků, kteří následně předávali získané znalosti studentům i lesníkům v praxi. Byly organizovány workshopy pro pracovníky FRDC a dalších institucí, zaměřené na hospodaření v lesích a trvale udržitelné postupy. Odborníci z Mongolska se rovněž zúčastnili studijních cest do České republiky, kde měli možnost seznámit se s moderními lesnickými technologiemi a postupy.

V rámci lesního hospodářství byl vypracován Lesní hospodářský plán (LHP) pro oblast Domogt Sharyn Gol, který nastavuje strategii dlouhodobého a udržitelného hospodaření. Proběhlo testování mechanizace pro terénní úpravy, včetně využití půdní frézy pro přípravu zalesňovacích ploch. Projekt zároveň vedl k navázání mezinárodní spolupráce s organizacemi GIZ, FAO, UNDP a dalšími donory, čímž byla posílena podpora trvale udržitelného lesnictví v Mongolsku.

Mezi významné aktivity projektu patří i osvěta a práce s veřejností. V oblasti školky Sharyn Gol byla vytvořena naučná stezka, která návštěvníky seznamuje s principy udržitelného lesnictví. Zároveň probíhaly edukační programy pro veřejnost, zaměřené na ochranu lesů a jejich ekologickou hodnotu. K šíření informací přispěla také tvorba vzdělávacích materiálů, včetně odborných publikací a instruktážních videí, které pomohly dále rozšířit povědomí o významu trvale udržitelného hospodaření.

Závěrečná fáze projektu zahrnovala organizaci mezinárodních workshopů, včetně setkání signatářů Křtinské deklarace, které posílilo spolupráci mezi evropskými a asijskými odborníky. Na závěr proběhla Steering Committee, která zhodnotila průběh a výsledky projektu. Oficiální ukončení projektu bylo spojeno s důrazem na zajištění ekonomické samostatnosti školky Domogt Sharyn Gol. To umožnilo její dlouhodobý provoz bez nutnosti další zahraniční podpory. V Mongolsku tak vzniklo unikátní školící a demonstrační centrum, které nadále poskytuje odborné vzdělání a zároveň slouží jako vzorový příklad udržitelného lesního hospodaření pro další rozvoj podobných projektů.